Det är i ett nytt underlag till regeringen som Trafikverket meddelar de kraftigt höjda kostnaderna, vilket satirsajten CAR Sverige skrivit om. Detta, trots att myndigheten gjort sitt yttersta för att göra besparingar.
Om man dessutom räknar med fördyringar som skett i omkringliggande breddningar av andra vägar blir summan ännu större. Då stannar den på 23,5 miljarder kronor, vilket är nästan sju gånger så mycket som regeringen satsar på sin största klimatsatsning (Klimatklivet).
Fördyringarna kommer redan innan den formella byggstarten, vilket är anmärkningsvärt eftersom de ofta uppstår i byggskedet.
Tvärförbindelse Södertörn (eller Södertörnsleden som den tidigare hette) är en stadsmotorväg i Stockholm som kommer öka biltrafiken och därmed utsläppen. Vägen planeras bland annat eftersom Trafikverket fortsätter använda felaktiga prognosmodeller om ökad efterfrågan av biltrafik.
Forskningen är tydlig med vad som händer när nya vägar byggs. Då skapas så kallad inducerad trafik – en ökning av trafiken eftersom fler väljer bilen. Därför går det inte att med ny infrastruktur bygga bort trängsel.