Redan för två år sedan röstades förslaget igenom i det franska parlamentet. Från början var förslaget att förbudet skulle gälla sträckor där järnvägen tar max fyra timmar, men efter lobbyism från franska flygbolag drogs ambitionsnivån ner. Dessutom omfattas inte anslutningsflyg. Detta rapporterar DN.
Trots den lägre ambitionsnivån omfattas trots allt resor mellan Paris och städer som Lyon, Nantes och Bordeaux.
Beslutet kommer i kölvattnet av flera progressiva flygbeslut. Nyligen klubbade EU igenom en rad åtgärder som i praktiken kan komma att sätta stopp för lågprisflyg inom Europa. Samtidigt förbjuds privatflygplan på Europas tredje största flygplats.
I motsats till sina kollegor på kontinenten har den svenska regeringen valt en annan väg. Infrastrukturministern hävdar istället att flyg kan vara ett av de mest klimatsmarta sätten att res på – i strid med etablerad forskning på området. Han stoltserar med att bevara den förlusttyngda stadsflygplatsen Bromma, samtidigt som han skär ner på järnvägen.