Tallin införde gratis kollektivtrafik – resandet ökade

Bild: Alexandr Bormotin, unsplash 

Tallin blev 2013 den första huvudstaden i världen att införa gratis kollektivtrafik för sina invånare. Det ledde till ökat resande, men bilismen minskade inte så mycket som man hoppades.

Redaktionen

create 2024-10-15 update 2024-10-15

När Tallin införde systemet med kostnadsfria resor i kollektivtrafiken var det i första hand inte för att minska bilismen eller utsläppen, det var för att låta fler människor i staden få möjlighet att transportera sig. Resultatet är, inte oväntat att fler människor har valt att resa med stadens spårvagnar och bussar. 2014 såg man en ökning på 6,5 procent jämfört med 2012 och därefter har resandet ökat lite varje år fram till pandemin. 2018 gjordes en opinionsmätning som visade att 83 procent av Tallinborna var nöjda med systemet.

Det verkar dock som om reformen inte haft samma tydliga effekt när det gäller att minska bilismen. En stor del av de som började resa med kollektivtrafiken efter att den blev gratis var nämligen fotgängare eller cyklister. Endast en mindre del var bilister.

Det tycks alltså som om beslutet har haft en positiv miljöeffekt, men inte så stor som många hoppats på. Utvecklingen visar att billig eller rentav kostnadsfri kollektivtrafik kan vara en del i arbetet för att minska bilismen, men att det också krävs en rad andra åtgärder, exempelvis åtgärder som begränsar bilåkandet i staden.

Det finns flera andra exempel på städer som infört gratis eller väldigt billig kollektivtrafik. I september 2018 infördes ett gratisbussystem som förbinder Dunkerque i Frankrike med omkringliggande städer. Expresslinjer som går flera gånger i timmen och som totalt trafikerar ett område med 200 000 invånare. I en undersökning med 2 000 deltagare uppgav hälften att de tar bussen betydligt oftare efter beslutet. Och av dessa svarade 48 procent i sin tur att de regelbundet har bytt ut bilresorna mot bussresor.

En annan fransk stad som infört kostnadsfria resor i kollektivtrafiken är Montpellier. Från och med i år åker lokalbefolkningen gratis på spårvagnar och bussar i staden. Detta rapporterar The Guardian. Besökare och turister måste fortfarande betala 1,60 euro per resa.

Andra som infört fri kollektivtrafik är hela landet Luxemburg inklusive huvudstaden, som införde reformen 2020.

I Sverige har man valt att gå åt helt andra hållet. Nästan samtliga regioner har i år höjt taxorna i kollektivtrafiken. Det visar en undersökning som TV4 Nyheterna gjort. Och samtidigt som regeringen öst miljarder över alla som tankar bensin eller diesel har man inte på långa vägar kompenserat regionerna för den ekonomiska krisen.

Bild: Alexandr Bormotin, unsplash

Dela