Moderat fossilförtret – avgasbilar portas i Stockholm

Till Dennis Wedins (M) rasar nu mot att Gamla stan ska ha bättre stadsmiljö. Bilder: Ruben de Rijcke och SVT

EU har sagt sitt – stoppet för fossilbilar i Stockholm city är godkänt och kommer därmed bli verklighet. M har tidigare rasat mot förslaget och tagit avgasbilarnas parti.

Lorentz Tovatt

create 2024-04-19 update 2024-04-19

För första gången någonsin införs en så kallad miljözon klass 3 i Sverige. Det är den strängaste typen av förbud för smutsiga bilar och innebär att inga bensin- eller dieselbilar får köra i området. Området som berörs är 20 kvarter i centrala Stockholm.

– Natten till nyårsafton 2024 blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av City, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till DN.

Syftet med förbudet är att förbättra luftkvaliteten, som i dagsläget är då dåligt att det tar ca 1000 stockholmares liv varje år. De som drabbas hårdast av den dåliga luften är barn och äldre.

Men när kommunen meddelade sitt beslut hamnade förslaget hos EU för granskning. Frågan handlade om huruvida förslaget bryter mot den fria rörligheten inom EU. Alla som lider av astma kan dock dra en lättnadens suck – EU har nu beslutat sig för att ge grönt ljus till fossilförbudet.

Beskedet kommer som ett rejält nederlag för stadens moderater. Trots de många dödsfall som sker varje år har M i Stockholm gång på gång dragit lans för fossilbilarna. Det moderata oppositionsrådet Dennis Wedin har varit rejält ilsken över att den rödgröna majoriteten velat reglera de skadliga avgaserna. Istället har han drivit en linje där stora bensin- och dieselbilar ska ha fritt fram att köra var som helst i Stockholm.

Trots den moderata vreden är en majoritet av stockholmarna positiva till att ta bort de farliga avgaserna från sin stad.

Bilder: Ruben de Rijcke och SVT

Dela