I regeringens vårändringsbudget, som läggs fram idag den 15 april, görs satsningar inom ett antal olika områden. Dock inte på järnvägen. Medan det statliga vägnätet får ett tillskott på 500 miljoner kronor, som ska gå till nödvändiga upprustningar, får järnvägen ingenting.
Detta trots att infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) själv konstaterade att järnvägsunderhållet är enormt eftersatt så sent som för en månad sedan.
– Vi har ett jättestort behov av att underhålla svensk järnväg. När regeringen tillträdde sa vi att vi behöver rusta upp, vi behöver prioritera underhåll. Det här är en skuld som byggts upp under decennier av för lite underhåll, sa infrastrukturministern Andreas Carlson till SVT.
Det eftersatta järnvägsunderhållet har vuxit till 91 miljarder kronor, en kostnad som dessutom bara kommer att öka, enligt SVT:s granskning. Och de pengar som nu satsas räcker inte ens till för att upprätthålla dagens standard, än mindre betala av underhållsskulden.
Det är knappast första gången under mandatperioden som regeringen fattar beslut som missgynnar järnvägen. Vid åtminstone fem tillfällen sedan tillträdet 2022 har regeringen fått omfattande kritik för hur man behandlat tågen:
1. Sänkt underhåll för järnvägen
Ett av de första besluten som regeringen fattade var att skära ner 750 miljoner från järnvägsunderhållet, trots ett stort antal uppenbart eftersatta sträckor. Enligt ansvarig myndighet hade pengarna inte kunnat användas, men detta motsägs av flera branschaktörer.
2. Stoppat nya stambanor
I samband med regeringstillträdet 2022 fattades direkt ett beslut om att stoppa bygget av nya höghastighetsbanor mellan Sveriges största städer. Beslutet fick omedelbart hård kritik från såväl näringsliv som oppositionen. Regeringen försvarade beslutet med att pengarna i stället behövs till stärkt underhåll, men som vi förklarar ovan skedde alltså en nedskärning även där.
3. Prioriterat väg före järnväg i nationella planen
I regeringens långsiktiga plan för infrastruktur prioriteras väg höjs vägunderhållet med 48 procent. Men järnvägsunderhållet höjs bara med 5 procent sedan förra planen, och räknar man med inflationen är det i praktiken ingen höjning kvar.
4. Låtit viktiga nattåg lägga ner
Trots enorma protester har regeringen valt att inte rädda nattågenmellan Göteborg och Umeå respektive Åre. Att upphandla tåglinjerna via Trafikverket hade sannolikt varit betydligt billigare än exempelvis kostnaden för att slopa flygskatten. ”För de resenärer som vill åka nattåget finns fortsatt möjlighet till detta via Stockholm”, var ansvarig ministers motivering.
5. Vädjat till kommuner om att ”stödflyga” i stället för att välja tåg
Infrastrukturministern tycks driva en kampanj för att få kommuner att sluta rekommendera sina anställda att ta tåget, och i stället välja att gynna sina lokala flygplatser. Detta trots att flyget till 98 procent är fossilt medan tåget helt drivs på el.
Bild: Frankie Fouganthin, wikimedia commons/Jared Murray, Unsplash