Vill starta flyglinje Borlänge-Stockholm —  tar LÄNGRE tid än tåget

Foto: Avel Chuklanov, Unsplash

Det finns redan en tåglinje mellan Stockholm och Borlänge, men just nu planeras ändå en flyglinje mellan de båda orterna. Den skulle ta en kvar längre tid än tåget, och öka utsläppen med 1 000 procent.

Sven Elander

create 2024-09-08 update 2024-09-08

En ny flyglinje mellan Borlänge och Stockholm? Ja, det kan bli verklighet om företaget Lygg får som de vill. Just nu undersöker företaget möjligheten att starta en sådan flyglinje, rapporterar Borlänge Tidning. 

Samtidigt finns redan ett direkttåg mellan de båda orterna som normalt tar 2 timmar och 24 minuter (i en tidigare version av denna artikel stod 3 timmar och 2 minuter men det är endast tillfälligt pga banarbeten). Exakt hur lång tid det skulle ta att flyga mellan Arlanda och Dala Airport vet vi inte, men beräkningar visar att den totala restiden med flyg skulle bli ca 15 minuter LÄNGRE än tågresan till Borlänge och 12 minuter längre till Falun. Då har vi inkluderat resa till och från flygplatser, incheck osv (se nedan för mer detaljer kring beräkningen). Det skulle inte heller vara lika lätt att jobba under hela restiden eftersom en stor del av tiden skulle gå åt till anslutningstransporter och väntan på flygplatsen. 

Utsläppen av en sådan resa skulle samtidigt bli mångdubbelt större, mer än 1 000 procent per resa. Trots fagra löften från politiker och flygbranschen väntas inte något genombrott för elflyg på många år, och flygbränslet som tankas i Sverige är fortfarande fossilt till närmare 98 procent eftersom drivmedelsföretagen inte ens klarar att blanda in några få procent förnybara drivmedel. 

Intresset för den nya flyglinjen har hittills varit svalt, åtminstone i Falun. När företaget Lygg bjöd in lokala företagare till ett möte om planerna kom bara en handfull representanter, rapporterar Borlänge Tidning. För att den nya flyglinjen ska gå ihop ekonomiskt krävs nämligen att ett antal företag redan från början lovar att köpa ett visst antal flygbiljetter. En del av de som idag använder tåget för pendling ska alltså övertalas till att i stället välja ett fossilt transportslag, där en stor del av restiden kommer gå åt till byten och krångel. 

I samband med mötet hölls också protester från organisationen Rebellmammorna, som menar att företagets argument inte håller för granskning. 

– Det är frustrerande, det är så frustrerande att greenwashingen är så djupt cementerad. De skyddar sig bakom en fernissa av gröntvättande argument som är orimliga och lätta att syna i sömmarna. Vi nådde inte samförstånd, så kan man säga, sa Rebellmamman Terese Nilsson till Borlänge Tidning. 

Så här har vi räknat: Vi har räknat att själva flygresan skulle ta ca 50 minuter i luften inklusive start och landning (samma som Arlanda-Visby som är lika långt fågelvägen). På det får läggas resa mellan Stockholm och Arlanda (20 minuter), resa mellan Dala Airport och Borlänge (10 minuter) respektive Dala Airport och Falun (23 minuter). SAS rekommenderar att man kommer till flygplatsen minst 60 minuter före avresa. Vi räknar med ca 20 minuter för att kliva av planet och gå till anslutningstransport. Totalt blir det 160 minuter till Borlänge vilket är 15 minuter långsammare än tåget. Till Falun tar flygalternativet totalt 173 minuter vilket är 12 minuter långsammare än tåget.

Foto: Avel Chuklanov, Unsplash

Dela