Utsläppen från bilar i Sverige skenar efter att regeringen lade om klimatpolitiken förra året. Nya siffror som kom strax innan sommaren pekade på att utsläppen från vägtrafiken ökat med hela 24 procent under årets tre första månader jämfört med samma period förra året. Förklaringen är beslutet om sänkt reduktionsplikt för bensin och diesel, som innebär att drivmedelsbolagen inte längre behöver blanda in lika mycket biobränslen i fossilt drivmedel.
Klimatministerns försvar var under lång tid att alla svaren skulle komma i regeringens klimathandlingsplan. Där skulle all oro stillas.
Men när handlingsplanen efter mycket om och men lades fram visade den sig vara mer eller mindre helt tom på konkreta åtgärder som faktiskt minskar utsläppen. I stället föreslogs… ännu en ny utredning (!).
Problemet är att denna nya utredning fortfarande (!) inte har tillsatts. Nu har det gått 237 dagar sedan den utlovades. Och när tidningen Aktuell Hållbarhet frågar departementet när utredningen kommer kan de inte ge något svar.
Risken är nu att utredningen inte kommer hinna lägga fram några förslag som hinner bli ny regeringspolitik före valet 2026. I så fall är hela mandatperioden förlorad ur klimatsynpunkt.
Eller risk och risk. Kanske är det just detta som är regeringens plan: att förhala den nya utredningen och på så vis slippa enas om ny klimatpolitik. Det blir en smidig lösning för Tidöpartierna. Under tiden ökar utsläppen och det blir allt mer tydligt att Sverige missar samtliga klimatmål.