Grafen visar: så illa är regeringens politik för elektrifiering

Statsminister Ulf Kristersson. Foto Ninni Andersson Regeringskansliet

Trafikanalys nya skräcksiffror visar hur hårt regeringens politik nu slår mot elektrifieringen av transporterna. Elbilarna minskar och fossilbilarna gör comeback.

Lorentz Tovatt

create 2023-05-29 update 2023-05-29

Gånggång har Klimatgranskaren rapporterat om den hårda smäll som regeringens slopande av klimatbonusen för elbilar inneburit. Nu har expertmyndigheten Trafikanalys släppt nya prognoser för utvecklingen av olika typer av bilar på nybilsmarknaden, det skriver alltomelbil.se.

Det är en deppig utveckling som nu blir konsekvensen av regeringens politik. Försäljningen av elbilar väntas dyka rejält under 2024 och bara återhämta sig marginellt 2025. Först om flera år är nybilsförsäljningen av elbilar tillbaka på samma positiva kurva som de var innan regeringen slopade elbilsbonusen.

Samtidigt gör fossilbilen en oönskad comeback. För första gången på sex år ser både bensin- och dieselbilar ut att öka nästa år.

Trafikanalys prognoser, bild från alltomelbil.se

Skillnaden mot tidigare prognoser är anmärkningsvärd. För bara ett år sedan spådde myndigheten en raketartad utveckling för elbilen. För 2024 räknade man med att det skulle registreras 160 000 elbilar, en siffra som nu är nedskriven till 92 000.

Grafen ovan kan jämföras med motsvarande graf för ett år sedan, så ser man den enorma skillnaden:

Nybilsförsäljningen så som Trafikanalys prognostiserade den i maj 2022
Dela