Den enorma, sexfiliga motorvägen E4 Förbifart Stockholm blir än en gång dyrare. I och med den höjning på 12 miljarder som aviseras från Trafikverket har kostnaden ökat från den ursprungliga summan 25 miljarder till 51-53,5 miljarder. Mer än en fördubbling. Och ännu är bygget långt ifrån klart.
Projektet har kritiserats av bland annat Naturskyddsföreningen. Det finansieras till 80 % av trängselskatt. Naturskyddsföreningen har exempelvis påpekat att man i folkomröstningen 2006 sålde in trängselskatter med dessa ord: ”Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön”.
Kollektivtrafiken blir allt dyrare och järnvägen är sorgligt eftersatt. Ändå tyder mycket på att det fortsätter gå åt fel håll. I en beräkning från Ekot planeras besparingar i kollektivtrafiken motsvarande 10 miljarder kronor. Regeringen för en politik som konsekvent bryter ned svensk järnväg. Var är då de pengar som var öronmärkta för miljöarbete i infrastruktur? I en finansiellt omättlig motorväg.