Ministern öppnar för ännu fler flygmiljarder

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet, Géraud Gordias/unsplash

Regeringen har satsat miljarder på att hålla flyget under armarna – mitt i klimatkrisen. Nu öppnar ansvarig minister för ännu mer riktat stöd.

Sven Elander

create 2024-11-07 update 2024-11-07

Svenska flygplatser blöder. Fler och fler väljer att resa på mer hållbara sätt, eller att skippa affärsresan helt och i stället ha digitala möten. En ny granskning av SVT visar att landets regionala flygplatser har förlorat hälften av sina passagerare på fyra år och att en majoritet går med stora förluster. Från 4,7 miljoner resande 2019 till 2,3 miljoner 2023. Under samma period har resandet på de statliga flygplatserna minskat med 20 procent.

Det är bra för klimatet, eftersom flyget till 98 procent drivs av fossila bränslen. Men Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) är bekymrad. Trots att regeringen redan lagt miljardbelopp på att rädda svenska flygplatser, och ännu större belopp på att helt ta bort flygskatten, öppnar man nu för nya bidrag.

Det verkar nämligen inte finnas någon hejd på hur mycket skattepengar som går att skaka fram när det gäller att rädda flyget. I en intervju med SVT lyfter infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) fram de utökade driftbidrag för regionala flygplatser som regeringen beslutat om, men utesluter inte mera pengar till de regionala flygplatserna.

– Vi kan behöva göra ännu mera, säger han.

Det skulle i så fall vara den fjärde satsningen bara i år för att få fler att välja flyget.

Samtidigt har regeringen på kort tid lagt fram tre förslag som alla syftar till att få fart på flygandet: För det första kom en miljardsatsning i vårbudgeten för att undvika avgiftshöjningar för flygplatserna och hålla nere biljettpriset. För det andra har regeringen lagt ett nytt uppdrag till Trafikverket om att ge kommunala och regionala myndigheter möjlighet att komplettera det statliga utbudet av flyglinjer med allmän trafikplikt.

Och för det tredje: beslutet om att helt ta bort flygskatten. Effekten av förslaget skulle bli minst 110 000 ton koldioxid om året i ökade utsläpp (regeringens uträkning). Men det kan också bli betydligt mer än så.

Dela