Då kan supernattåget Malmö–Basel börja rulla

Redan april 2025 kan Malmö-Basel bli verklighet.

Ett nytt kapitel kan snart skrivas i svensk järnvägshistoria. För första gången på över ett decennium planeras en nattågslinje mellan Schweiz och Sverige. Redan våren 2026 kan supernattåget börja trafikera sträckan Basel–Köpenhamn–Malmö.

Markus Barnevik Olsson

Publicerades create 2025-05-19 Uppdaterades update 2025-05-19

Den planerade linjen blir den längsta passagerartågslinjen som utgår från Schweiz – över 1 300 kilometer lång, via Basel, Frankfurt, Hannover, Odense och Köpenhamn till Malmö.

Det är samma rutt som klassiska nattåget Aurora en gång trafikerade innan Deutsche Bahn lade ner sin nattågstrafik 2014. Nu vill schweiziska SBB och tyska operatören RDC blåsa nytt liv i linjen.

Bakom satsningen finns både klimatambitioner och marknadspotential. Den schweiziska koldioxidlagen ger järnvägsbolag ekonomiskt stöd för att etablera nya, klimatvänliga internationella tåglinjer. Målet är att flytta resande från flyg till räls. Den schweiziska flygskatten delfinansierar tåglinjerna. SBB har sökt medel för sträckan.

Till skillnad från enklare nattågslinjer som bara erbjuder sittplatser eller enklare liggvagnar, planeras denna linje med fullvärdiga sovvagnar och restaurangservice. Vagnarna kommer att hämtas från befintliga tåg som i dag trafikerar Zürich–Amsterdam. Vagnarna frigörs när österrikiska ÖBB:s nya generation av Nightjet-tåg tas i bruk.

Tyska RDC kommer att stå för driften över nationsgränserna med renoverade vagnar, medan SBB ansvarar för biljettförsäljningen. Den första avgången planeras så tidigt som i april 2026, förutsatt att alla tillstånd faller på plats.

Klimatnyttan är påtaglig. En flygresa mellan Zürich och Köpenhamn släpper ut cirka 230 kg koldioxid per passagerare, enligt MyClimate. Motsvarande tågresa ger cirka 18 kg i utsläpp – en minskning med över 94 procent. Därtill undviker nattåget höghöjdseffekter, som nästan dubblerar flygets klimatpåverkan, enligt IPCC.

Men tåglinjen är inte spikad ännu. De största hindren är den tyska tågkapaciteten och godkännanden från de länder som linjen angår. Ett ekonomiskt samarbete måste också komma till skott med svenska och danska myndigheter.

För Sverige skulle en sådan nattågsförbindelse innebära mer än bara bekvämare resor. Det handlar om att återknyta Skandinavien till det europeiska järnvägsnätet på allvar. För turismen i Alperna, för näringslivet i Öresundsregionen och för klimatmålen är ett nattåg Basel–Malmö ett konkret steg i rätt riktning.

Foto: Lukas Seitz, unsplash

Dela