Svenskarnas flygresor har minskat rejält sedan toppåret 2019. Antalet flygresor har minskat med 23 procent, och enligt flygbranschen är en del av förklaringen den ökade klimatmevdetenheten.
Detta är goda nyheter för klimatet. Att flyga är det mest klimatskadliga transportmedlet, eftersom flyget till 98 procent drivs av fossila bränslen. Men trots detta agerar regeringen nu på flera fronter — för att få svenskarna att flyga mer.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) missar sällan ett tillfälle att lyfta vikten av ökat flygande. Och sedan regeringen tillträdde har fem beslut fattats som alla syftar till att öka antalet flygresor. Vi har sammanställt dessa:
1. Slopad flygskatt.
I budgeten för 2025 tar regeringen helt bort den svenska flygskatten. Beslutet innebär att antal flygresor väntas öka kraftigt, och utsläppen kommer därmed stiga med minst 110 000 ton koldioxid per år. Men det kan bli betydligt värre: Ryanair har utlovat ett antal nya flyglinjer till Sverige när skatten slopas, vilket skulle leda till en utsläppsbomb som kan spräcka klimatmålen.
2. Miljardregn över flygplatser
I vårbudgeten för 2024 avsattes över en miljard i extrabidrag till svenska flygplatser. Syftet är att det i förlängningen ska leda till sänkta biljettpriser – och därmed ökat flygande.
3. Räddar Bromma Flygplats
Trots att nästan all reguljärtrafik har lämnat Bromma Flygplats i Stockholm har regeringen bestämt sig för att behålla flygplatsen. Nu kommer stora pengar att behöva läggas på att hålla igång flygplatsen, som mestadels kommer att användas för privatjets.
4. Slopad tågrekommendation
Tidigare fanns en rekommendation i regeringens egen resepolicy om att tåg skulle väljas framför flyg vid resor. Nu har ett beslut fattats om en ”färdmedelsneutral” resepolicy, där inget transportmedel ska premieras över något annat.
5. Uppmanar kommuner att stödflyga
Infrastrukturministern har vid upprepade tillfällen uppmanat kommuner att uppmuntra anställda att stödflyga mer från flygplatser som man själv äger. Man bör alltså välja flyget före tåget, trots att utsläppen från flygresor är skyhögt större. Flera kommuner har också hörsammat kravet.
Tänk om man i stället hade haft fokus på att underlätta klimatsmart resande, och satsat på järnvägen?