Mitt under klimattoppmötet – VD:ar kräver MER flygande

Foto: Unsplash

Samtidigt som världens ledare samlats för klimattoppmöte så driver 14 svenska VD:ar med ICA och Volvo på för att slopa flygskatten och bygga ut Arlanda – så att flyget kan öka.

Sven Elander

create 2023-12-10 update 2023-12-10

Idag kräver 14 VD:ar, mitt under brinnande klimattoppmöte, på DN Debatt att Arlanda byggs ut kraftigt och att flygskatten slopas. Hur i hela fridens namn är det möjligt att få ihop detta?

Logiken är lika glasklar som verklighetsfrånvänd:

De fossilfria flygplanen kommer […] att vara mindre och ta färre passagerare, så det kommer att krävas betydligt fler flygplan för att förflytta samma mängd passagerare. Och för att kunna ta emot och vinka av fler plan under trafiktopparna behöver en ny rullbana byggas. 

Arlanda måste alltså byggas ut kraftigt för att kunna härbärgera alla fossilfria flygplan.

Det finns bara ett problem: Det finns inga fossilfria flygplan. Inte i reguljärtrafik. Och kommer inte heller finnas på många, många år.

Forskare har slagit fast att elflyg för att flyga reguljärt med hundratals passagerare inom Europa kommer kräva en enorm utveckling av batteriteknik. Detta tros bli möjligt tidigast kring år 2050. Riktiga långflygningar är troligen inte vara möjliga under det här århundradet. Och flygbolagen klarar inte ens att blanda in 2 procent biobränsle i det fossila.

Med andra ord: Flyget är extremt fossilt och kommer så vara under överskådlig tid.

Men det är någonting som gör att denna pollett har väldigt svårt att trilla ner. Kanske är det helt enkelt en alltför jobbig sanning att flyget under överskådlig tid inte kommer kunna vara hållbart, hur gärna man än hoppas.

Det blir fossila plan som kommer trafikera Arlanda under de decennier som vi väntar på att elflygen ska uppfinnas.

Lite mer fakta om flyget:

Utsläppen från svenskarnas internationella flygresor har ökat med 61 procent sedan år 1990, även om ökningen mattades av under 2019 och minskade kraftigt under coronakrisen.

Beräkningar från Chalmers och Naturvårdsverket konstaterar att svenskarnas totala flygresande orsakar lika stor klimatpåverkan som hela den svenska bilismen. Enligt forskare på Chalmers riskerar utsläppen från flyget att bli större än Sveriges totala officiella utsläpp redan år 2040 om inte effektiva klimatstyrmedel införs för flyget.

Om flyget vore ett land så skulle det vara världens sjunde största sett till utsläpp.

 

Foto: Emanuviews, unsplash.

Dela