Norge slår nytt elbilsrekord – i Sverige minskar försäljningen

Det finns mycket som förenar Norge och Sverige, men inte är det elbilar. I Norge bestod 89 procent av nybilsförsäljningen av elbilar år 2024. I Sverige minskade istället elbilarna till totalt 35 procent av nyförsäljningen.

Markus Barnevik Olsson

create 2025-01-13 update 2025-01-13

När var tredje bil som säljs i Sverige är en elbil är samma siffra nio av tio i grannlandet Norge. Det visar ny statistik från Mobility Sweden och norska OFV.

I Norge ökade nyregistreringen av elbilar från 82,4 procent av totalen år 2023 till 88,9 procent år 2024. I Sverige minskade i stället nyregistreringen från 38,7 procent år 2023 till 35 procent år 2024. Under samma tid ökade nyregistreringen av bensinbilar med en procent.

”Norge kommer att bli det första landet i världen som i stort sett raderar bensin- och dieselbilar från nybilsmarknaden,” säger Christina Bu, chef för den norska elbilsföreningen.

Norge beskattar bensin- och dieselbilar hårt med höga skatter, samtidigt som elbilar är undantagna från import- och mervärdesskatter för att göra dem mer attraktiva, även om vissa avgifter återinfördes 2023.

Elektrifieringen av Norges personbilsflotta har haft en stor påverkan på landet som helhet. Man har minskat sina fossila utsläpp och ökat energieffektiviseringen, visar en rapport från Norges direktorat för vattenresurser och energi (NVE).

Politiken har fungerat eftersom den har varit konsekvent över tid och upprätthållits av regeringar med olika politiska inriktningar, enligt experter.

”I många andra länder ser vi ofta att man inför skatteincitament eller undantag, men sedan drar tillbaka dem,” säger Christina Bu.

I Sverige avskaffade Tidöregeringen klimatbonusen, vilket gjorde elbilar 70 000 kronor dyrare över en natt. Samtidigt kapades reduktionsplikten och bränsleskatterna vilket gjorde fossilbilar billigare. Den svenska politiken har varit skräddarsydd för att göra fossilbilar billigare och elbilar dyrare.

Naturvårdsverket fastslog i ett underlag till regeringen år 2024 att Sverige varken når våra nationella eller EU:s klimatmål. Den nya elbilsstatistiken är ytterligare ett bevis i mängden på att regeringen har monterat ner klimatpolitiken i Sverige.

 

Foto: Ulrik Skare, unsplash

fact_check Fakta

Nyregistrering av bilar i Sverige

2024 registrerades 269 498 nya personbilar i, fördelat på:

  • Eldrift                      35 % (38.7% 2023)
  • Laddhybrid             23.4% (21.1%)
  • Bensin                     22.5 % (21.5%)
  • Elhybrid                   10.2 % (8.1%)
  • Diesel                         7.0 % (8.2 %)
  • Etanol                        1.5 % (1.6%)
  • Biogas                       0.4 % (0.7 %)
Dela