Han är ökänd inom akademin för att gång på gång sprida desinformation och tvivel kring vetenskaplig fakta om klimatfrågan. Framförallt driver han linjen att det inte behövs politiska åtgärder för att minska utsläppen. Den danska debattören Bjørn Lomborg är minst sagt en kontroversiell figur och har tidigare fått ekonomiskt stöd från amerikanska fossilintressen.
Nu får hans budskap ny spridning – med hjälp av pengar från den svenska branschorganisationen Svenskt Näringsliv (!).
Hur är det möjligt? Svenskt Näringsliv påstår sig ju stå bakom ambitiös klimatpolitik?
Svaret är att pengar går från Svenskt Näringsliv och passerar en rad stiftelser och tankesmedjor för att till slut hamna i fickorna på den svenska högerextrema debattören Henrik Jönsson. Som i sin tur nu marknadsför Bjørn Lomborgs teorier.
Vi tar det från början. 2003 grundades Stiftelsen Fritt Näringsliv och fick omedelbart 300 miljoner kronor från Svenskt Näringsliv. Totalt har Svenskt Näringsliv skänkt en halv miljard kronor till stiftelsen. Syftet med tillskottet: att stiftelsen skulle spendera pengarna på opinionsbildning.
En av de aktörerna som stiftelsen satsat sina pengar på är tankesmedjan EPHI – Environment and Public Health Institute (grundat av moderat-toppen Christofer Fjellner). Och det är i sin tur EPHI som sedan några år tillbaka är med och producerar Henrik Jönssons opinionsbildande material.

EPHI har varit med och producerat flera av Henrik Jönssons video-satsningar på Youtube. Och det är i den senaste som vi hittar Bjørn Lomborg. I en över 40 minuter lång video intervjuas Lomborg och sprider en rad förvillande budskap om allvaret i de pågående klimatförändringarna.
Bland annat säger Lomborg om klimatfrågan ”Det är ett 2-3%-problem vid slutet av detta århundrade. Just nu är det nästan ingenting.”
Det är inte första gången som Henrik Jönsson bildat opinion kring klimatfrågan. Han har gjort sig känd som en ivrig motståndare till de gröna industrietableringarna som planeras i norra Sverige.
Och så gick det helt enkelt till när svenska företags pengar hamnade i klimatförnekande opinionsbildning. Svenskt Näringsliv -> Stiftelsen Fritt Näringsliv -> EPHI -> Henrik Jönsson.
Foto: VisbyStar, Llevenius, Emil Jupin