Sverige långt ner på ranking av kollektivtrafik

Greenpeace har i en analys låtit jämföra 30 europeiska länders kollektivtrafik efter pris och enkelhet. Läsningen är dyster för Sverige, som kvalar in först på 17:e plats. Även Stockholm får en dålig placering, när storstäder jämförs.

Lorentz Tovatt

create 2023-05-04 update 2023-05-04

I den nya analysen fokuseras det på hur enkel och tillgänglig kollektivtrafiken är vad gäller köp av biljett. Här efterfrågas bland annat möjligheten att köpa ett kollektivtrafikkort som gäller för hela landet. Priset väger också tungt i rankingen, och dessutom om det är nedsatt för grupper med mindre pengar på kontot – till exempel studenter. Rankingen värderar alltså inte själva kvaliteten på utbyggnaden utan syftet är att granska om kollektivtrafiken är ekonomiskt tillgänglig för alla och enkel att använda.

Analysen visar att inget land hittills har infört ett perfekt system för billiga och tillgängliga kollektivtrafikbiljetter. Men den lyfter att det pågår en del spännande initiativ på området. Bland annat har sju länder infört landsomfattande kollektivtrafikbiljetter, flera av dessa är dock för dyra för att anses vara ekonomiskt tillgängliga för alla. Ett av länderna som får goda betyg tack vare sitt nya landsomfattande biljettsystem är Tyskland, vars superbilliga biljett redan gjort succé.

Vad gäller rankingen av städer sticker tre städer ut eftersom de har gratis kollektivtrafik: Valetta, Luxemburg och Tallinn. Men även Prag, Bratislava, Rom och Wien har månadsbiljetter som är billiga.

Sverige kvalar in på en osmickrande delad 17:e plats eftersom priset är högt och det inte finns någon nationell biljett. Stockholm hamnar på plats 25 efter att bland annat fått poäng för nedsatt pris för studenter och äldre.

Sveriges låga placering överraskar inte eftersom regeringen sedan den tillträdde satsat pengarna på att sänka skatten med sju miljarder på fossila drivmedel istället för på kollektivtrafiken och samtidigt dragit ner på järnvägsunderhållet.

Dela