Genom en annonskampanj på bussar och i digitala skärmar ska Moderaterna nu charma stockholmarna som partiet som står upp för kollektivtrafiken. Men den egna politiken riskerar bli kampanjens största utmaning.
Moderaterna var nämligen snabba att i regeringen skära ner och helt slopa den enda statliga satsning som går till kollektivtrafiken – det så kallade stadsmiljöavtalet. Det rör sig om statlig medfinansiering till investeringar i bättre stadsmiljöer i form av satsningar på gång, cykel och kollektivtrafik. Den tidigare regeringens satsning har lett till hundratals nya cykelbanor, många nya busslinjer och spårvägslinjer.
Men det stannar inte där. Regeringen har också sänkt underhållet av järnvägen, slopat de nya stambanorna, prioriterat väg före järnväg i de statliga investeringarna, låtit viktiga nattåg läggas ner och vädjat till kommuner om att ”stödflyga” istället för att välja kollektivtrafiken.
Ovanpå detta har man satsat i runda slängar 25 miljarder kronor på att göra det billigare att köra bil.
I Stockholm då, det är ju trots allt där kampanjen genomförs (även om den frontas av nationella ministrar)? Inte heller där har Moderaterna varit på kollektivtrafikens sida. Bland annat har man krävt att värna fossilbilarnas rätt att röra sig fritt i Gamla Stan och konsekvent motarbetat det fossilförbud som den styrande majoriteten beslutat om.
Vi får väl önska Moderaterna lycka till med kampanjen. Hittills finns inte mycket som talar för att väljarna inte skulle genomskåda den.