När regeringens förslag om att ta bort klimatskatten på flyg blev känt startade Klimatgranskaren en namninsamling för att rädda kvar den populära skatten. I samband med budgetdebatten den 19 september arrangerades också en demonstration för flygskatten och nattågen tillsammans med organisationen Skiftet utanför riksdagen. Agnes Tillberg från Klimatgranskaren talade vid demonstrationen (se bild).
En ny opinionsundersökning visar att stödet för att ta bort flygskatten är lågt, i princip obefintligt. Noll procent av väljarna ansåg att slopandet av flygskatten var den viktigaste reformen när Aftonbladet och Demoskop ställde frågan i en opinionsmätning.
Effekten av den slopade flygskatten väntas bli kraftigt ökade koldioxidutsläpp. Enligt regeringens egna uppgifter handlar det om 110 000 ton per år, men flygbolaget Ryanair har utlovad flera nya flyglinjer från Sverige som skulle kunna resultera i miljontals fler flygresor per år, och med dessa betydligt större utsläppsökningar.
Både miljörörelse, oppositionspartier och forskare har rasat mot regeringens besked.
– Även med den flygskatt som har varit har flyget haft ett ordentligt skatteundantag, som uppgår till flera miljarder kronor. Det är anmärkningsvärt att man ökar skatteundantaget i en sektor som står för en väldigt stor klimatpåverkan. Det är som om man skulle ha noll procent moms på fossila bilar, säger Jonas Åkerman till Dagens Nyheter.
Han är forskningsledare vid KTH och en av Sveriges främsta flygforskare. Han vill istället göra motsatsen:
– Den svenska flygskatten skulle behöva höjas istället för att slopas. Storbritannien har ungefär dubbelt så hög flygskatt som Sverige, säger han.