Det var många som höjde på ögonbrynen när regeringen utsåg John Hassler till att utreda hur den svenska klimatpolitiken bör utvecklas i samklang med EU-politiken. Han har gjort sig (ö)känd för att motarbeta de svenska klimatmålen, att utgå från en global uppvärmning på 4 grader och för att vilja skicka ut miljontals parasoll ut i rymden.
Nu slår Hassler till igen. I en intervju med DN meddelar han att han inte ser några skäl till att ha kvar det svenska klimatmålet inom transportsektorn till 2030, trots att det är antaget med bred majoritet i riksdagen och har starkt stöd inom näringslivet och bland kommuner och regioner.
Han hänvisar bland annat till att det blir överflödigt eftersom EU redan ställer krav på minskade utsläpp. Men det Hassler inte nämner är att EU:s kommande krav inom transportsektorn är utformade som ett golv, det vill säga som en miniminivå för alla EU-länder. För att nå de övergripande EU-målen kommer varje land att behöva göra mycket mer än vad som krävs i de kommande kraven om just transporter, vilket innebär att det svenska klimatmålet där fortfarande är viktigt.
Och missar vi de övergripande EU-målen, vilket regeringens politik just nu leder till och vilket ett slopat transportmål också skulle leda till, så väntar dryga miljardböter som de svenska skattebetalarna kommer behöva stå för.
Som vi sagt innan: alla kan vara en bra höjdhoppare om ribban plockas bort.