20 till 30 procent av svenska flygresenärer är beredda att istället välja nattåg för resor till kontinenten. Men det kräver ett antal förbättringar: billigare biljetter, bekvämare tåg, kortare restid och förenklade bokningssystem. Detta konstateras i en ny forskningsstudie.
Det är forskarna Riccardo Curtale, Jörgen Larsson och Jonas Nässén vid Chalmers som har utfört studien, och där undersökt hur många svenska flygresenärer som kan tänka sig att byta till tåg när de ska till Centraleuropa. I studien har man bland annat frågat 1 691 flygresenärer vad som skulle kunna få dem att byta till det mer klimatvänliga tågalternativet.
Att intresset för nattåg är stort bekräftas av att SJ:s nya linje till Berlin blivit en sådan succé. Den enorma efterfrågan på biljetter har gjort att bolaget fortsatt driva linjen, som från början skulle endast skulle pågå under sommarhalvåret. Och faktum är att intresset för linjen är inte bara är stort från privatresenärer utan också från företag som väljer tåget för affärsresor till event och konferenser på kontinenten.
– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, sa SJ:s affärschef Christer Litzell i ett pressmeddelande när beskedet tillkännagavs.
Ett av skälen till att flyget är så mycket billigare än tåget är att flyget inte betalar för de gigantiska utsläpp som det orsakar. Flygbränsle är till exempel fortfarande obeskattat. Svenska flygplatser får också enorma belopp i skattestöd varje år för att hålla flyglinjerna igång.
Foto: Pix4free.org