Regeringens föreslagna halvering av flygskatten skulle öka klimatutsläppen kraftigt. Men hur mycket? Enligt regeringens egen bedömning skulle drygt 300 000 fler passagerare välja flyget per år. Utsläppen skulle därmed öka med hela 87 600 ton.
Men i ett nytt utspel i DN säger flygbolaget Ryanair att man är villig att storsatsa i Sverige om skatten tas bort. Och då pratar vi helt andra siffror.
– Vi har 50 nya plan som levereras nästa år, det är egentligen bara att ta sex av dem och ställa i Sverige så kan vi öka antalet passagerare från 4,5 miljoner till 9–10 miljoner och fylla luckan, säger Ryanairs VD Eddie Wilson till DN.
Innebörden av detta skulle alltså vara en närmast grotesk ökning av antalet flygresor. Inte 300 000 som regeringen skriver, utan snarare 4-5 miljoner. Det förutsätter visserligen ett totalt avskaffande av skatten, men även vid en halvering skulle siffrorna kunna antas bli rejält mycket högre än vad regeringen säger.
Ryanairs VD Eddie Wilson sågar också det som den svenska regeringen, med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i spetsen, ser som sin huvudstrategi för att minska flygets utsläpp: elflyg. Elflyg är inte alls ett realistiskt sätt att minska utsläppen på kort sikt, anser VD:n.
– Elflygplan och vätgas är bara distraktioner i nuläget. Det får rubriker men kommer inte vara ett realistiskt substitut till storskaligt resande i ett kort perspektiv, säger Eddie Wilson.
Wilson pekar i stället ut inblandning av förnybara bränslen som den mest realistiska lösningen. Men siffror visar att också detta är totalt orealistiskt: Den totalt uppnådda utsläppsreduktionen till följd av inblandning av biobränslen var endast 2,3 procent för svenska drivmedelsleverantörer under 2023.