Regeringens beslut att ta bort flygskatten kommer leda till kraftigt ökade utsläpp. Förklaringen är enkel: varken biobränsle eller elflyg kommer minska utsläppen mer än marginellt de kommande åren. 98 procent av bränslet är fortfarande fossilt trots många år av stora löften.
Men hur kommer det sig då att regeringen landade i att flygskatten skulle tas bort, mitt i klimatkrisen? En undersökning i Aftonbladet visade att noll (0) procent av svenska folket tyckte att denna prioritering var viktig och så sent som i våras föreslog regeringen ”bara” en halvering av flygskatten. Något folkligt tryck för att ta bort reformen finns alltså inte, tvärtom är borttagandet faktiskt grovt impopulärt enligt samma undersökningen.
Förklaringen stavas lobbying. På sajten Dagens Opinion beskriver Transportföretagen (där bland annat flygbolagen ingår) hur de lyckades få Sveriges regering att tro att elflyget ”är framtiden”.
– Bland annat fick vi förra sommaren Ulf Kristersson (M) att som första regeringschef i världen att åka elflyg i Almedalen, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen till Dagens Opinion.
Regeringen tycks ha köpt budskapet om elflyget, eftersom flera ministrar efter detta uttryckt sig i lyriska ordalag kring det hajpade transportmedlet. Samtidigt visar regeringens eget expertunderlag motsatsen: Elflyget kommer inte minska utsläppen nämnvärt de kommande decennierna.
Men varför ska man läsa sina egna tråkiga underlag när man kan få testflyga ett elflygplan? Det verkar mycket roligare att lyssna på branschens lovord än på tråkiga experter.
Så varför lägger flygbranschen så mycket pengar på att lobba bort skatten? Förklaringen är enkel. Flygskatten har fungerat precis så som det var tänkt. Den har drivit på en minskning av antalet flyglinjer till Sverige. Samtidigt visar siffror att det framför allt är affärsresorna som har minskat. Forskare talar om en ”permanent beteendeförändring” där företag har fler möten digitalt. Självklart har många andra faktorer också spelat in, som förändrade vanor i samband med pandemin, den ekonomiska nedgången osv.
Tidningen Dagens ETC avslöjade förra veckan att de som i praktiken kommer gynnas allra mest av den borttagna skatten är välbeställda män som reser i tjänsten. Detta visar siffror som sammanställts av forskare vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola.
– Man kan säga att de som gynnas ekonomiskt av borttagningen av flygskatten framför allt är personer med hög inkomst och hög utbildning, de flyger betydligt mer privat än andra, säger Jörgen Larsson, senior forskare på Chalmers och en av författarna bakom rapporten till Dagens ETC.