Klimatet skenar, miljontals människor är på flykt undan klimatkatastrofer och forskare varnar för att golfströmmen kan kollapsa. Då tvekar inte Sveriges infrastrukturminister att prioritera det som är viktigt:
Vi pratar naturligtvis om flyget, och inte vilket flyg som helst utan inrikesflyget.
Men trots stödpaket efter stödpaket till flyget blöder svenska regionala flygplatser. När fler väljer att resa hållbart går flygplatserna back. Enligt SVT har landets regionala flygplatser förlorat hälften av sina passagerare på fyra år och att en majoritet går med stora förluster.
Det är bra för klimatet, eftersom flyget till 98 procent drivs av fossila bränslen. Att dra ner på flygandet är nämligen ett av de absolut mest effektiva sätten att minska sina egna utsläpp på.
Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) öppnade nyligen för nya bidrag till flygplatserna. Trots att regeringen redan lagt miljardbelopp på att rädda svenska flygplatser, och ännu större belopp på att helt ta bort flygskatten, tycks det finnas mer pengar i kassan just för detta ändamål.
Men det är inte nog. Nu uppmanar ministern också kommunerna att själva styra sina anställda till att ”stödresa” på flygplatserna. Så här säger ministern till SVT:
– Här har kommunerna ett stort ansvar, säger han med tanke på att de regionala flygplatserna har mångmiljonförluster och vikande passagerarsiffror.
Att många kommuner valt att uppmana sina anställda till hållbara resor är ett ”problem” enligt infrastrukturministern. Det verkar nämligen inte finnas någonting som är viktigare än att varje medelstor svensk kommun ska ha en egen flygplats.