Om drygt ett år förbjuds fossilbilar från att köra i delar av centrala Stockholm, det meddelades från den politiska ledningen tidigare idag. Samtidigt införs en så kallad stadsmiljözon i Gamla Stan, där syftet är att all biltrafik ska begränsas – även elbilar. Bland annat slopas nästan alla parkeringsplatser i Gamla Stan, för att göra utrymme för gång och cykel.
Nu kommer reaktionerna från Moderaterna, som sitter i opposition i huvudstaden, och ilskan är stor.
– Nu stängs de som inte har råd med elbil ute på ett väldigt drastiskt sätt, menar oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).
I praktiken stängs dock ingen människa ute från zonen, som omfattar 20 kvarter mellan Sveavägen och Birger Jarlsgatan. Däremot blir det inte möjligt att köra där med bensin- eller dieselbilar.
Riksdagsledamoten Lars Beckman från Gävle går ett steg längre. Han öppnar nu upp för att frånta kommuner rätten att besluta om miljözoner i städer överhuvudtaget. ”Om inte lokalpolitiker kan hantera en lagstiftning så borde det mandatet tas bort från dem”.
Moderaternas kommunikationschef i Stockholm Ida Karlbom påstod i en tweet att förbudet också gäller ambulanser. ”Det bor nästan inga i zonen, menar S, V och MP som om ett år förbjuder bilar, taxi, ambulanser?”. Tweeten togs senare bort. Att ambulanser skulle omfattas stämmer nämligen inte, vilket framgått tydligt.
Flera fordonstyper som är kopplade till vård och omsorg, säkerhet och samhällsservice är undantagna från miljözonens utsläppskrav. Det gäller bland annat polis, ambulans, färdtjänst och fordon där förare eller passagerare har parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
De moderata reaktionerna är svåra att få ihop med Ulf Kristerssons utspel om att Moderaterna ska bli en ”grön höger” som driver på för bilfria gator i storstäderna och underlättar för cykling och gång, från expressen innan sommaren.
Ryggmärgsreflexen tycks ändå vara att försvara bensin- och dieselbilarna i vått och torrt.