Ingen teknik är så klimatskadlig som flyget. Ändå har regeringen bestämt sig – flygresandet ska öka kraftigt. I en ny intervju med SvD öppnar nu ansvarig minister Andreas Carlson (KD) för att slopa den effektiva och populära klimatskatten på flygande. Dessutom ska det redan överdimensionerade Arlanda byggas ut.
Andreas Carlson (KD) har gjort sig känd som en minister som till varje pris vill gå flyglobbyns ärenden. Han har – tvärt emot vad forskningen är överens om – påstått att flyget är ett av de mest hållbara sätten att resa på. Inför ett möte med just flyglobbyn gick han ut och uppmanade folk att sluta ha flygskam.
Nu gör han det igen. Som ett svar på krav från flyglobbyn har han genomfört en intervju med SvD där han eldar på flygandet. Bland annat pratar sig Carlson varm om ett kraftigt expanderande Arlanda, detta trots att flygplatsen redan är rejält överdimensionerad. Sen öppnar han för att slopa klimatskatten på flyg, något som direkt kommer öka de redan höga flygutsläppen.
Genomgående hyllar han flygindustrins omställning och lyfter bland annat biodrivmedel och elflyg.
– Jag har stor tillit till de planer som den svenska flygbranschen har att ställa om. Det måste bli ett slut på misstänkliggörandet av flygets ambitioner att ställa om, säger Carlson till SvD.
Men i en stor forskarrapport som nyligen publicerades av forskare vid Chalmers och KTH tittade man på just nya tekniker för att bekämpa flygets utsläpp. Läsningen är dyster, två av slutsatserna är nämligen att varken biodrivmedel eller elflyg har särskilt stor möjlighet att i närtid minska utsläppen. Och ännu är 99,4 procent av bränslet i flyget fortfarande fossilt.
Men hey, varför läsa forskningsrapporter när man kan lita på sin magkänsla?