SD:s dubbelsmocka: höjer utsläppen – och biljettpriserna

Photo: Johan Wessman

Ökade utsläpp OCH höjda biljettpriser. Så kan det gå när SD får vara med och styra.

Sven Elander

create 2024-01-02 update 2024-01-02

I minst två regioner där SD är med och styr har man beslutat att byta ut förnybara bränslen i busstrafiken mot diesel, i syfte att spara pengar. Det rör sig om Blekinge och Gävleborg. I den senare regionen rör det sig om busstrafiken i Hälsingland, de norra delarna av regionen, som från och med i år ska köras på betydligt mindre miljövänliga bränslen.

Men det tycks inte ha avsedd effekt. Parallellt med bytet till smutsigare bränsle genomför SD-styrena i de båda regionerna rejäla höjningar av biljettpriset. I Gävleborg rör det sig om prishöjningar på hela 21 procent. I Blekinge höjs priserna med 9,3 procent.

Det kan jämföras med priset på diesel som genom enorma skattesubventioner och bantad reduktionsplikt har sänkts flera kronor med argumentet att vanligt folk måste ha råd att transportera sig.

Och ja, priserna på bussbiljetter höjs i majoriteten av alla regioner, som vi rapporterade häromdagen. Men det innebär inte att regeringen kan svära sig fria från ansvar.

För samtidigt som regeringen öst miljarder över alla som tankar bensin eller diesel har man inte på långa vägar kompenserat regionerna för den ekonomiska krisen. Både SKR och oppositionen anser att regeringens budget är på tok för svag när det gäller stöd till regionerna.

Det finns alltså ingenting som hindrar att regeringen skickar extrapengar till regionerna på samma sätt som man subventionerat sänkta skatter på fossila bränslen med över 13 miljarder om året.

Är det helt enkelt så att den som åker buss eller tåg får bita ihop?

 

Photo: News Øresund – Johan Wessman© www.newsoresund.org. Wikimedia Commons.

Dela