DN har i en ny granskning visat att den nuvarande nivån på järnvägsunderhållet är helt otillräcklig. Det kommer ta 350 år att beta av underhållsskulden i nuvarande takt. Ansvaret är fragmenterat och det satsas för lite, trots att resandet med järnväg ökat kraftigt de senaste decennierna.
Men infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) tackar ändå nej till att låta sig intervjuas av DN. I stället skickar ministerns pressekreterare skriftliga svar på några av de frågor som ställs, men inte alla.
Ett förslag som lyfts fram i DN:s artikel av SJ är att det ”behövs ett exekutivt råd med till exempel infrastrukturminister, finansminister, Trafikverkets generaldirektör, jag själv och några ytterligare nyckelaktörer med mandat att styra upp allt.” Ministern svarar inte på vad han anser om det.
Desto mer pigg har ministern varit på att prata om flyget. Och inte bara prata. Flyget har fått miljardsubventioner, nu senast i vårbudgeten. Samtidigt har ministern skickat ut ett förslag om halverad flygskatt på remiss, trots att förslaget skulle öka utsläppen med motsvarande 300 000 flygresor om året.
Samtidigt förfaller järnvägen. Ett av de första besluten regeringen fattade var för övrigt att stoppa planerna på nya spår mellan landets storstäder, och att flytta pengar från järnväg till väg.