Det kändes rimligt att vi lanserade oss samma dag som det forna Miljödepartementet lades ner. Det fanns en symbolik där, som inte gick att ta miste på. Regeringen hade under hösten radat upp politiska beslut som gick stick i stäv med de svenska klimat- och miljömålen, och nedläggningen av Miljödepartementet blev väl någon typ av spik i kistan.
Därefter har klimat- och miljöfrågorna fortsatt vara i hetluften. Här är några av de viktigaste debatterna som pågått:
1. Rekordstor jakt på våra stora svenska rovdjur.
Under våren har över 200 lodjur och 75 vargar skjutits, trots deras avgörande betydelse för den svenska biologiska mångfalden. Lodjuret är fridlyst och tjuvjagas redan idag i stor skala. Ändå släpptes jägarna lös på dem, varav ett hundratal är utländska troféjägare, mitt under lodjurens parningsperiod. Vargen är rödlistad och fridlyst enligt artskyddsförordningen. Antalet är så få att inaveln är stark, enligt Artdatabanken. Den omfattande jakten ledde snabbt till internationell uppmärksamhet och kritik om att jakten i själva verket är olaglig.
2. Ålfiskande statssekreterare.
Statsministerns närmsta man, PM Nilsson, snodde under någon vecka de flesta rubriker, när det kommit fram att han dömts till böter för att ha tjuvfiskat ål. Kort efter det första avslöjandet kunde Klimatgranskaren som första media avslöja att det inte var första gången PM hade fiskat ål, och dessutom skrutit om det på Facebook. Kanske är dock den största skandalen fortfarande den rent politiska frågan: Varför vill regeringen fortsätta fiska ål, trots att den är akut utrotningshotad?
3. Det våras för järnvägen.
För den som gillar att resa med tåg har en rad positiva nyheter kommit under våren. SJ har börjat trafikera Stockholm-Berlin med nattåg, vi kanske kan börja hoppas på ordentlig järnväg mellan Oslo och Göteborg, det sker rejäla järnvägssatsningar nere på kontinenten och den tyska billiga superbiljetten har redan blivit en dundersuccé. Renässansen för tågresandet verkar dock ha gått regeringen förbi, som istället bantar satsningarna på järnvägsunderhåll för att lägga mer på vägar.
4. Klimatpolitiska rådets sågning.
I slutet av mars kom Klimatpolitiska rådets stora utvärdering av regeringens klimatpolitik och kritiken var inte nådig. För första gången på 20 år leder själva politiken som sådan till ökade utsläpp. Sverige missar sina klimatmål om nuvarande politik fullföljs. Politiken döms ut för att vara för ensidig, allt fokus ligger på ny kärnkraft medan transportsektorns utsläpp helt glöms bort. Klimatpolitiska rådets rapport är nog den största sågningen av en regerings klimatpolitik som kanske någonsin levererats. De sänkta klimatambitionerna välkomnas av Sverigedemokraterna, vilket återigen understryker hur partiets makt i frågorna ökat sedan valet.
5. Vi granskar bovarna.
Klimatgranskaren bevakar inte bara, vi granskar. Föremål för detta är förstås inte bara politikerna utan även andra makthavare som påverkar klimatet. Vi har i två granskningar avslöjat hur oljejätten Uniper eldar olja för skattebetalarnas pengar – i strid med EU:s regler, samt att de gjort detta trots att de hade kunnat välja förnybart bränsle istället. Vi har även synat flygindustrin – som trots stora löften fortfarande till 99,4 procent driver sina plan med fossila bränslen.
Vad tycker du vi ska skriva mer om?
Något som också hänt under våren är att Klimatgranskaren fått många tusen följare i sociala medier. Detta är vi otroligt glada och tacksamma för. Och vi tror att ni kan hjälpa oss att bli bättre. Så, vad är det du saknar på sajten? Vad vill du se mer av? Du kan alltid använda vår tipsfunktion, eller skriva direkt till oss i sociala medier!